Bruschetta met guacamole en scampi

Een tophapje van formaat, deze avocado-scampi mix. Ik had een rustige dag op het werk en had dus ruimschoots de tijd om na te denken over wat ik gisterenavond (vrijdagavond dus) ging maken om te eten. Mijn vriend en ik waren gewoon onder ons tweetjes, maar ik wou toch iets feestelijkers dan gewoon een hoofdmaal en klaar. Het was tenslotte vrijdagavond en dat is reden genoeg om te feesten, niet? Ik wist niet goed wat ik als hapje kon klaarmaken, dus begon ik te denken aan alle ingrediënten die ik nog in huis had, en voila, deze lekkere hap werd geboren.

Ik vind het met hapjes altijd het moeilijkst om origineel te zijn. Bij etentjes is dat altijd mijn ‘probleem-gang’. Je wilt niet altijd gewoon chips, kaasblokjes en minipizza’s serveren, toch? Maar wat dan wel…? Ik beloof dat ik mijn best zal doen om af en toe een lekker hapje op de blog te posten. Dan hoeven jullie jullie hoofd er alvast niet meer over te breken.

Benodigdheden, voor 2 personen (6 hapjes)

Stokbrood, welk je het liefste hebt, ik gebruikte gewoon wit, maar donker gaat ook heel lekker zijn.

1 avocado

sap van een kwartje citroen

1 kleine ui

6 scampi’s

1 teen look

peper, zout, olijfolie, paprikapoeder, gedroogde peterselie

image

Bereiding:

Laat de scampi’s ontdooien. Als ze ontdooid zijn, maak je een marinade. Doe de scampi’s in een kommetje en doe er olijfolie, peper en zout, een fijngesneden teentje look, paprikapoeder en de droge peterselie (gewoon peterselie uit een potje dus) bij. Je mag goed wat kruiden gebruiken. Laat de scampi’s een half uurtje trekken in de marinade. Begin vervolgens aan de guacamole. Snijd de avocado over de lengte in twee en lepel het vruchtvlees eruit. Plet het met je vork, giet er een scheut olijfolie bij en kruid af met peper en zout. Doe er het sap van een kwartje citroen bij en meng alles goed. Snijd vervolgens zes schijfjes van het stokbrood af en zet deze 5 min in de oven op 180°C, zodat ze krokant kunnen worden. Versnipper de ui en bak ze samen met de scampi’s in de pan, zo bakken ze mee in de marinade. Bak de scampi’s een paar minuten aan de ene kant en een paar minuten aan de andere. Ik doe dit een beetje op gevoel, maar als je goed naar de scampi’s kijkt, zie je ze wit worden. Je legt ze op 1 kant en wacht totdat ze tot het midden wit zijn geworden, dan draai je ze om en doe je hetzelfde. Van zodra de scampi volledig wit is, is hij gaar.

Haal de broodjes uit te oven en smeer er een goede laag guacamole op, doe op elk broodje een theelepel gebakken ajuin en leg er de scampi op. Werk af met een draai van de pepermolen en het hapje is klaar. Zéér lekker!

Tip: geen scampi-fan? Het hapje is ook lekker met kerstomaatjes ipv de scampi.

Smakelijk!

image

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.