Zondag Bakdag: Flapjacks

Om één of andere reden begon ik het woord ‘Flapjacks’ steeds vaker tegen te komen, maar ik wist eigenlijk niet zo heel goed wat het was. Het blijkt dus een koek te zijn, voornamelijk bestaande uit boter, suiker en havermout. Klinkt best wel lekker, denk ik dan. Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn nood om wat minder suiker te eten en ik ging aan de slag. En ik moet eerlijk zijn, ik had er geen spijt van!

unnamed (20)

Benodigdheden, voor 12 stuks:

250 g havervlokken

125 g boter

100 g donkerbruine suiker

4 el ahornsiroop

40 g pecannoten

1 tl kaneel

unnamed (24)

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180°C.

Neem er een sauspan bij en verhit de boter, ahornsiroop en suiker op een laag vuur. Roer regelmatig en haal van het vuur wanneer alles zich mooi vermengd heeft tot een lopende massa.

unnamed (23)

Meng vervolgens de havermout met de pecannoten, die je grof gehakt hebt, en de kaneel. Giet er het botermengsel bij en meng goed. Zorg dat de droge ingrediënten volledig nat zijn nu.

unnamed (21)

Stort het beslag in een ingevet vierkant bakblik. Het gebak moet ongeveer 3 cm dik zijn, gebruik een bakblik van ongeveer 20×20 cm. Zet het geheel 30 minuten in de oven. Snijd het in vierkantjes wanneer het nog warm is en laat vervolgens volledig afkoelen.

Voilà, lekker lekker lekker!

unnamed (22)

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.